• BIST 108.153
  • Altın 153,583
  • Dolar 3,8396
  • Euro 4,5140
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 11 °C

Bölünmüş yollar 9,4 milyar tasarruf ettirdi

Bölünmüş yollar 9,4 milyar tasarruf ettirdi
5. Avrupa Asfalt ve Bitüm Kongresi'nin açılışında konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bölünmüş yollar sayesinde 9,4 milyar TL yakıt ve zaman tasarrufu sağladıklarını söyledi.

Bölünmüş yollar 9,4 milyar tasarruf ettirdi

5. Avrupa Asfalt ve Bitüm Kongresi'nin açılışında konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bölünmüş yollar sayesinde 9,4 milyar TL yakıt ve zaman tasarrufu sağladıklarını söyledi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, ''Bir yılda 15 bin kilometre bölünmüş yolun sadece yakıt ve zaman tasarrufundan elde ettiğimiz kazanç 9,4 milyar Türk Lirası, dolar olarak 5,5 milyar dolardır'' dedi.

Yıldırım, Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı'nda gerçekleştirilen ''5. Avrupa Asfalt ve Bitüm Kongresi''nin açılışında yaptığı konuşmada, Avrupa Asfalt ve Avrupa Bitüm Birlikleri tarafından her dört yılda bir tüm dünya katılımcılarının yer aldığı, teknik sonuçları itibari ile endüstrilere yön veren bu aktivitenin Türkiye'de gerçekleşmesinden memnuniyet duyduğunu kaydetti.

Çocukluğunda şose yolların bulunduğunu, asfaltın adını bile bilenin olmadığını belirten Yıldırım, ''Köy hizmetlerinin aracı gelir, iki santim büyüklüğünde mavimsi taşlar vardı onlardan serpiştirir, üzerine de ince kum atar sonra varsa bide üzerinden silindirle geçerlerdi, al sana yol. Bu yol ilk yağmurda dağılırdı'' diye konuştu.

Yıldırım, yol teknikleri ve altyapılarında çok büyük ilerlemelerin olduğunu ifade ederek, şunları söyledi:

''Artık erişebilirlik ana amaç olmaktan çıktı. Şimdi amaç, konfor, güvenlik sürdürülebilirlik, kalite ve çevreye duyarlı yol anlayışıdır. İnsanlar bununla ilgili hizmetler görmek istiyor. 3 gün boyunca sürecek bu etkinlikte, hem bilimsel anlamda, hem uygulamacılar olarak çeşitli oturumlarla değişik başlıklar altında kapsamlı şekilde tartışılacak.

Asfaltlamayla ilgili bütün teknolojileriyle ürünler, araştırma geliştirme faaliyetlerinden ortaya çıkan sonuçlar sergide sunulacaktır. Bu konu gittikçe gelişen küreselleşen dünyamızda önem kazanmaya başlamıştır. İnsanlar artık kendi ülkesi içinde gördükleriyle yetinmiyor.

Acaba başka ülkelerde, çok gelişmiş ülkelerde ne var. Az gelişmiş ülkelerin ihtiyaçları nedir? Sosyoekonomik bölgesel uçurumlardaki farklılıkları azaltırız diye bilgilerini, imkanlarını birleştiriyorlar. Burada sadece Avrupa'dan gelen katılımcı yok, 5 kıtadan gelen 1000 civarında katılımcı var. Her birinin yaşadığı tecrübeler var. Bunları iki gün boyunca birbirleriyle paylaşacaklar.''

''Damarlarımızdaki kanın hayatımız için anlamı neyse yolun medeniyet için anlamı budur''

Yıldırım, bu etkinlikte, daha yaşanabilir dünya için neler yapılacağının konuşulacağını anlatarak, ''Yol, medeniyet, seyahat, ekonomi, tarih, aşktır. Yol olmadan, su olmadan hayat olmaz, barış olmaz, insanlığın geleceği tehlike altındadır. Yol olmasa dünyada yaşayan 7 milyar insanın yarısı açlıktan, yarısı da susuzluktan hayatını kaybeder.

Damarlarımızda akan kanın hayatımız için anlamı neyse medeniyet için anlamı budur. Tabii baştan savma şekilde insanlığın hizmetine sunulması beklenemez. 1950'den önce bunu yapabilirdiniz. Çünkü dünyada teknoloji, geliştirilmiş ürün yok. Bugün artık her şey var'' diye konuştu.

Altyapı işlemlerini daha iyisini yaparak, devam ettirmek zorunda olunduğunu belirten Yıldırım, şunları kaydetti:

''Sürekli iyileştirme, kaliteli hale getirme, daha çevreci yol yapma, daha dayanıklı yol yapma... İşte bunları sağlamak için sıcak asfalttan, alternatif kaplama malzemelerine kadar konuşulup görüşülecek. Biz Türkiye Cumhuriyeti olarak, yollarından, havaalanlarından, deniz yollarından, haberleşme sisteminden sorumlu bakanlık olarak 110 bine varan ekibimizle 9 seneyi aşkın süreden beri Türkiye'nin tıkanan damarlar gibi yollarını açıyoruz.

Son 9,5 yıl içerisinde altyapı için 70 milyar doların üzerinde yatırım yaptık. Bunun yüzde 72'si yollar için harcanmıştır. Bu yatırımlar sonucu 6 bin 100 kilometrelik bölünmüş yoldan 21 bin 500 kilometrelik bölünmüş yol ağına çıktık. Yani 3 katın üzerinde bir yol ağına çıktık.

Bu, Cumhuriyet tarihinin en kapsamlı, altyapı ve bölünmüş yol hamlesidir. Geçtiğimiz yıllarda Güneydoğu Avrupa ülkelerindeki meslektaşlarımla görüşme yaparken, 'biz yılda 1500, 2 bin kilometre bölünmüş yol yapıyoruz' dediğimde meslektaşlarım sıfır hatası mı yaptınız diye soruyor. Bu gerçek bir başarı hikayesidir. Buna ülkemizin, insanımızın ihtiyacı vardır.''

''Geçen sene serilen sıcak asfalt miktarı 26 milyon tonu buldu''

Yıldırım, ''Önceki yıllarda bir yıl içerisinde 5 milyon ton sıcak karışım asfalt serilirken, bu dönemde 20 milyon tonun üzerine çıktık'' diyerek, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Geçen sene serilen sıcak asfalt miktarı 26 milyon tonu buldu. Türkiye, Avrupa ülkeleri içerisinde asfalt üretiminde 3. sıraya yükseldi. Asfalt sektöründe hizmet veren üreticiler, makine tedarikçileri sayılarında ciddi artışlar meydana geldi. Asfalt üretim ve uygulaması yapan firma sayısı 200, asfalt üretiminde kullanılan plent sayısı 450'yi aştı.

Son yıllarda başladığımız yol hamlesi, bölünmüş yol çalışmaları asfalt sektörünü de bu kadar bir büyüklüğe ulaşmasını sağladı. Bölünmüş yol çalışmaları ve yolların işletme performansların artırılması birçok olumlu sonuçlar veriliyor. 1 yılda 171 milyon saat zaman tasarrufu, 1 milyar litre akaryakıt tasarrufu, havaya neşredilen yanmış gazlardan da 2,3 milyon ton daha az karbondioksit salgılaması yapıldı.

İşte yolun kalitesinin konforunun nelerin sağladığını kısa bir özetidir. Bunları paraya vurduğunuzda bir yılda 15 bin kilometre bölünmüş yolun sadece yakıt ve zaman tasarrufundan elde ettiğimiz kazanç 9,4 milyar Türk Lirası, dolar olarak 5,5 milyar dolardır. Biz bölünmüş yollara, 35 milyar dolar harcadık. 35 milyar doları 4'e böldüğünüzde 5 yıl içerisinde bu bölünmüş yollar kendini amorti eder hale geldi.''

''Yeni hedefimiz kuzeyi güneyle birleştirerek, Akdeniz ve Karadeniz'i buluşturmaktır"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yeni hedeflerinin, kuzeyi güneyle birleştirerek, Akdeniz ve Karadeniz'i buluşturmak olduğunu belirterek, ''Bu buluşma neticesinde Karadeniz'e kıyısı olan ülkelerin Akdeniz ve Afrika'dan dünyaya açılması çok daha kolay hale gelecek. Ortadoğu'ya Basra Körfezi'ne erişmesi de daha kolay hale gelecek'' dedi.

Yıldırım, Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı'nda gerçekleştirilen ''5. Avrupa Asfalt ve Bitüm Kongresi''nin açılışında yaptığı konuşmada, bölünmüş yollara 35 milyar dolar harcadıklarını belirterek, 4 yılda bu yolların kendini amorti eder hale geldiğini ifade etti.

Yıldırım, trafik kazalarının bütün ülkelerin korkulu rüyası olduğunu vurgulayarak, şunları kaydetti:

''Her ülke trafik kazalarını aşağı çekmek için elinden gelen gayreti gösteriyor. İnsan unsurunun her kazada birinci faktör olduğunu ve eğitimin şart olduğunu da biliyoruz. Ama yolların kalitesini artırarak, insan hatasını aza indirmek bizim elimizdedir. İşte bölünmüş yolları devreye sokmak suretiyle Türkiye'de trafik hareketliliği yüzde 100 artmasına rağmen ölümle sonuçlanan kazalarda yüzde 41 azalma var.

Bu nedenle bölünmüş yollar hayat kurtarıyor. 2003'te 100 milyon taşıtta kilometre başına ölü sayısı 5,72 kişiyken, 2011'de bu değer 3,37 kişiye düşmüştür. Bu oran AB ülkelerinde 3'tür. Kazalardaki ölüm oranını azaltmak konusunda daha yapılacak çok iş var. Kazaların yüzde 87'sinin insan faktöründen kaynaklandığını da biliyoruz. Ama insanların eğitimine yollara yaptığımız yatırımdan daha fazlasını yapacağız. Yolların kralı değil, kuralı olduğu gerçeğini öğretmemiz lazım.''

Yıldırım, Bakanlık olarak 2009 yılında 10. Ulaşım Şurası'nı gerçekleştirdiklerini hatırlatarak, ''Bu Şuranın amacı Türkiye'nin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023'e yönelik hedeflerini ortaya koymaktı. Türkiye'nin 2023 yılında dünyanın ilk 10 ülkesi arasında olması hedefleniyor. Bugün 17. konumdadır. Bu konuda bize düşen görev nedir? Ekonomi büyüyecek, taşımacılık artacak, ticaret gelişecek ve bunları karşılayacak yollara ihtiyacımız var.

Taşımacılığın çeşitlendirilmesine ihtiyaç var. Yolların birbiriyle entegrasyonuna ihtiyacımız var. Bütün bu ihtiyaçları ortaya koyan kapsamlı bir çalışma yaptık. Buna göre, bugün ulaştığımız bölünmüş yol ağı, 2023'te 21 bin 500 kilometreden, 36 bin 500 kilometreye çıkacak. Ayrıca 2 bin 200 kilometrelik yolumuza 7 bin 500 kilometre daha ilave edeceğiz. 10 bin kilometre otoyola erişmiş olacağız'' şeklinde konuştu.

''Yap-işlet-devret metodunu daha çok devreye sokacağız''

Bakan Yıldırım, 10 yıl içerisinde her yıl ortalama 4 bin kilometre civarında bir sıcak kaplama işinin gerçekleştirilmesi gerektiğini ifade ederek, şunları söyledi:

''Siyasi rakiplerimiz, projelerimizi nasıl yapacağımızı soruyor. Ama biz onlara '9 yılda yaptıklarımız, bundan sonra yapacağımızın garantisi' demiyoruz. Altyapı yatırımları görülmeyen yatırımlardır, büyük para isteyen yatırımlardır. Getirisi de doğrudan yoktur. Ama kimse unutmasın, yol olmadan, altyapı olmadan hiçbir şey olmaz.

9 yıl içerisinde gerçekleştirdiğimiz 70 milyar dolarlık projenin 10 milyar dolardan fazlasını yap-işlet-devret veya PPP metoduyla gerçekleştirdik. Önümüzdeki yıllarda bu metodu çok daha fazla devreye sokacağız. İstiyoruz ki sıcak para hayali ticarete değil, somut yatırımlara aksın.

Yol gerçek üretimdir, gerçek üründür. Refahın, medeniyetin olmazsa olmazıdır. Türkiye coğrafyası itibariyle Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlıyor. Aslında 3 kıtayı birbirine bağlıyor. Kıtaların buluşma noktasındayız. Bu özelliğiyle Türkiye doğu ve batı arasında barış köprüsü olmuş. Ülkemizi 2 bin 500 kilometre boyunca koridorlarla donattık, ama şimdi önümüzde ciddi hedefler var.

Bu koridorlar Kafkaslar'ı, Orta Asya'yı Uzak Doğu'yu Türkiye üzerinden Avrupa'ya ve Balkanlar'a bağlıyor. Yeni hedefimiz kuzeyi güneyle birleştirerek, Akdeniz ve Karadeniz'i buluşturmaktır. Bu buluşma neticesinde Karadeniz'e kıyısı olan ülkelerin Akdeniz'den ve Afrika'ya dünyaya açılması çok daha kolay hale gelecek. Ortadoğu'ya Basra Körfezi'ne erişmesi daha kolay hale gelecek.''

''Asfalt teknolojisine açılım getirmeniz lazım''

Yıldırım, gelecek 10 yıl içindeki hedeflerinin en az 16 tane kuzey güney koridorunu tamamlayıp iki denizi birbirine bağlamak olduğunu dile getirerek, ''Bu amaca yönelik olarak iki hafta önce Türkiye'nin en uzun tünelinin, 2x15 kilometrelik tünelin temelini attık. 4 yıl içerisinde bitirilecek. Sadece Türkiye'de değil dünyada da sayılı tüneller arasında kalıyor'' diye konuştu.

Kongreye, dünyanın dört bir yanından katılım olduğunu vurgulayan Yıldırım, kongreden bazı beklentileri olduğunu ifade ederek, şunları aktardı:

''İlk olarak bu asfalt teknolojisine mutlaka bir açılım getirmeniz lazım. Bitüm, altın değerinde bir malzeme olmaktan ve kıt kaynak olmaktan çıkmalıdır. Maalesef kaynağa erişim sorunu vardır. Resmi değil ama fiili bir tekelleşme var. Bunların mutlaka gözden geçirilmesine ihtiyaç var. Bu olmazsa ne olur? Medeniyet yolculuğu gecikir ve insanlar mağdur olur.

Biz yöneticilerin görevi, insanların güvenli, konforlu ve sürdürülebilir yolculuk ihtiyacını gecikmeden yerine getirmek olmalıdır. Mutlaka alternatif uygulamalar getirilmelidir. Bu kongrede ılık asfalt kapsamlı bir şekilde değerlendirilecektir.

Bu önemli bir gelişmedir, ama alternatiflerin daha da artırılması, yol maliyetlerin düşürülmesi sektörün geleceği için hayati öneme sahiptir. Geri dönüşüm, çevresel hassasiyet gittikçe artıyor. Bu konudaki endişeleri ortadan kaldırmak için geri dönüşümü hızlandırmamız lazım.''

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim