• BIST 97.778
  • Altın 221,338
  • Dolar 5,3458
  • Euro 6,0967
  • İstanbul 12 °C
  • Ankara 4 °C

Demiryolu güvenliğine yerli çözüm

Demiryolu güvenliğine yerli çözüm
Türk mühendisler, ray üzerindeki kırık ve çatlakları uzaktan, titreşim yoluyla algılayan yeni bir sistem geliştirerek buluşlarını patentle tescilledi.

Dünya üzerinde raylı sistemler hızlı, ekonomik, çevre dostu, güvenli ve çağdaş sistemler olmalarından dolayı her geçen gün daha da önem kazanıyor. Raylı sistemlerin önemi, yüksek güvenlikli toplu ulaşım sağlamalarından kaynaklanıyor. Bu özelliğin devam ettirilebilmesi ise düzenli bakımlarla hat güvenliğinin sağlanmasından geçiyor. Bakımlar arasında deformasyon ölçümleri, ray üzerindeki kırık ve çatlakların tespiti önemli yer tutuyor.

Halen dünyada en yaygın olarak bilinen ve kullanılan ray kırığı algılama yöntemini, ray üzerindeki elektriksel devamlılık prensibiyle çalışan ray devreleri oluşturuyor. Ancak rayın aynı zamanda bir geri dönüş akım hattı olarak da kullanılması nedeniyle bu yöntem ciddi algısal yanılmalara neden olabiliyor.

Ayrıca, yol kontrol görevlisinin gözle veya temel el ölçüm aletleri yardımıyla rayı adım adım kontrol etmesinin de aralarında bulunduğu diğer yöntemler, güvenli sonuçlar vermemesi, kullanım zorluğu/kısıtlılığı ya da yüksek maliyet gibi olumsuzluklar barındırıyor.

Ar-Ge çalışmalarını ODTÜ Teknokent’te sürdüren Enekom firması, bu alandaki ihtiyaca cevap vermek ve yerli bir çözüm üretmek amacıyla “Ray Kırığı ve Çatlağını Uzaktan Yansıma Yöntemiyle Algılayan Sistem” geliştirdi.

Sistem, ray üzerinde belirli bir frekansta oluşturulan titreşimin, biri uzakta olmak üzere 2 noktadan algılanması prensibiyle çalışıyor.

Ray üzerinde tamamen elektromekanik yöntemle çalışan sistemde, bir taraftan raya titreşim enjekte edildikten sonra eş zamanlı olarak diğer bir noktadan bu titreşim sinyali okunuyor. Sağlam ray ile kırık veya belirli bir düzeyde çatlak taşıyan rayın iki nokta arasında taşıdığı titreşim sinyal seviyeleri arasındaki fark ve hatalı bölgeden yansıyarak geri gelen sinyal, sistemin hassas algılama elektroniği tarafından algılanıp işleniyor ve sonuç fiber optik iletişim hattı üzerinden kontrol merkezine taşınıyor.

Her 2 kilometrede bir kurulan titreşim uygulama ve algılama modülleriyle donatılan hat üzerinde, istenilen zaman aralıklarıyla uzaktan ölçüm yapılabiliyor.

Ankara-Konya Hızlı Tren Hattı üzerinde ilk seviye sistem performans testleri başarıyla tamamlanan özgün sistemde, raylarda kırık veya çatlak olup olmadığı güvenli şekilde algılanabiliyor ve bu bilgi kontrol merkezine fiber optik tabanlı bir iletişim sistemi üzerinden ulaştırılıyor.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Doğu Ekspresi'ne yoğun ilgi gösteriyorlar16 Aralık 2018 Pazar 09:00
  • Ara verilen seferler yarın başlayacak15 Aralık 2018 Cumartesi 16:56
  • Tren kazası bir suikast mı?15 Aralık 2018 Cumartesi 16:40
  • Yürek burkan detay ortaya çıktı!15 Aralık 2018 Cumartesi 16:36
  • Tren kazasıyla ilgili açıklama yaptı15 Aralık 2018 Cumartesi 16:17
  • "Doğru değerlendirme yapmıyorlar"15 Aralık 2018 Cumartesi 16:06
  • Olayı hatırlamıyorum dedi15 Aralık 2018 Cumartesi 15:59
  • Tren kazasında telsizler incelemeye alındı15 Aralık 2018 Cumartesi 15:53
  • Tren kazası kurbanları son yolculuklarına uğurlandı15 Aralık 2018 Cumartesi 15:40
  • Tren kazasında enkaz kaldırma çalışması sürüyor15 Aralık 2018 Cumartesi 15:35
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Haber Scripti: CM Bilişim