• BIST 9934.09
  • Altın 2435.681
  • Dolar 32.5203
  • Euro 34.8906
  • İstanbul 18 °C
  • Ankara 28 °C

Uçak gemisi inşa eden 12. ülke olmalıyız

Uçak gemisi inşa eden 12. ülke olmalıyız
Dünyadaki ilk uçak gemisini 1 asır önce suya indiren ABD'de, yüzer savaş karargâhlarından 11 adet bulunuyor.11 ülke, uçak gemisi sahibi olarak ulusal gururlarını pekiştirmiş durumda.

 

Geçen yılın başlarında Amerika Birleşik Devletleri Savunma Bakanı Leon Panetta, "ABD 10 yıllık savaş defterini kapatıyor" demişti. 2011'de savunmaya harcadığı 700 milyar dolar, bu alanda onu takip eden 13 ülkenin toplamından fazla olan ABD, önümüzdeki 10 yılda bu harcamalardan 450 milyar dolar kesinti yapmayı planlıyordu. Ama bu aleme bir kere girince kolay çıkılmıyor, dünya düzeni savaştan kolayca sıyrılmaya izin vermiyor. Zira Asya-Pasifik'in tek süper deniz gücü olan ABD; Çin, Japonya ve Güney Kore'nin artan askeri güçleri karşısında donanmasının yüzde 60'ını Pasifik'te mevzilendiriyor. Dolayısıyla Pasifik'taki köşe kapmacanın aktörleri olan 10 binlerce tonluk uçak gemilerine, dünyanın en büyük okyanusu artık dar geliyor; gözden düşmeleri mümkün görünmüyor. Dahası, artık uçak gemisine sahip ülkeler kervanına Türkiye de katılıyor.
 
Görünen manzarada Türkiye'nin Pasifik Okyanusu'nda herhangi bir hak iddiası yok elbette. Ancak uçak gemisi sahibi olmanın okyanuslara hükmetmekten daha derin bir anlamı var. İngiliz Kraliyet Donanması'ndan Amiral Sir Mark Stanhope, bu durumu şöyle özetliyor: "Uluslararası stratejik kararlarda etki gücüne sahip olmak isteyen ülkelerin uçak gemileri vardır."
 
'UÇAK GEMİSİ YAPMAK MÜMKÜN'
 
Dünyada 11 ülke, uçak gemisi sahibi olarak ulusal gururlarını pekiştirmiş durumda. Başta ABD olmak üzere Avustralya, Brezilya, Çin, Fransa, İngiltere, Hindistan, İtalya, Japonya, Rusya, İspanya, Güney Kore ve Tayland... Ve dediğimiz gibi sırada Türkiye var.
 
Akdeniz'e kıyısı bulunan ülkelerden sadece İspanya, Fransa ve İtalya'nın uçak gemileri var. Yerli üretimle donanmaya eklenecek Türk uçak gemisinin 28 bin ton ağırlığında, 200-240 metre uzunluğunda ve 35-40 metre genişliğinde olması öngörülüyor. 180 metre uzunluğunda pistin bulunacağı gemi, 12 uçak ve büyüklüğüne göre 6 ila 8 helikopter taşıyabilecek. Üzerinde 1200 asker bulunacak. Dolayısıyla İtalyan ve İspanyol uçak gemilerinin bir benzeri olacak.
 
3 milyar dolara mal edilmesi planlanan uçak gemisini hangi firmanın inşa edeceği henüz netlik kazanmadı. Ancak Türkiye'nin kendi imkânlarıyla bir uçak gemisi imâl etmesinin mümkün olduğunu yaklaşık 2 yıl önce belirten Savunma Sanayii Müsteşarlığı, 6-7 yıl içinde bir uçak gemisi sahibi olmayı hedefliyor. Hedeflerin arasında dünya savunma sanayi piyasasında ilk 10'a girmek de var. Bu kapsamda donanmaya yerli savaş gemisi ve denizaltılar da eklenecek, TSK'nın ihtiyaçlarının çoğunluğu yerli üretimle sağlanacak. Böylece Türkiye yeni nesil gemilerine yeni nesil mürettebatlar yetiştirecek. Peki ilk yerli uçak gemisinde Türk personel neler görecek, nasıl yaşayacak? Bir uçak gemisinde neler yaşanır, hayat nasıl akar merak uyandırıcı bir konu. Henüz tecrübe etmediğimize göre, başkalarının gemilerindeki hayatlara göz atmak gerek...
 
'19 YAŞINDAKİ ÇOCUK KULLANIYOR'
 
Dünyadaki ilk uçak gemisini 1 asır önce suya indiren ABD'de, yüzer savaş karargâhlarından 11 adet bulunuyor. Dolayısıyla bu devasa metal yığınlarında nasıl bir hayat yaşandığını Amerikalılardan dinlemekte fayda var. Londra ve Zürih merkezli Monocle Dergisi'nin Asya sorumlusu Trefor Moss, Hong Kong'taki Victoria Limanı'nda bulunan 70'ten fazla uçak ve helikopter kapasiteli, 330 metre uzunluğundaki ve 100 bin ton ağırlığındaki George Washington uçak gemisinin karadan gri bir ada gibi göründüğünü söylüyor. Nimitz tipi 20 yaşındaki gemi, enerjisini 2 nükleer reaktörden sağlıyor. Enerji takviyesi almadan 25 yıl yol alabiliyor. Gemi 2-3 ayda bir gıda takviyesi almak amacıyla seyre ara verdiğinden, 20'li yaşlardaki 5500 asker için demir atmak yılda bir gelen bayramlarla eşdeğer. Zira mesai günde 19 saati bulabiliyor. George Washington uçuş güvertesi itfaiye ekibinden Raymond Tan'a göre gemide yaşadıkları hayat "Okyanusun ortasına bir grup adamla mahsur kalmak gibi". Teknisyen Situ Rui ise "Aylarca tek gördüğünüz su ve gökyüzü" diye anlatıyor. Mürettebatın başındaki komutan David Lausman da "Gördüğünüz bu metal yığını, mürettebatın uzmanlığı olmadan bir işe yaramaz" diyor ve ekliyor: "Oğluma otomobilimi kullanması için bile izin vermem ama bu 8 milyar dolarlık gemiyi 19 yaşındaki bir çocuk kullanıyor."
 
GEMİDE HER YIL 100 AMELİYAT
 
Bu yüzen şehirde kendine has şifreli bir dil konuşuluyor. Haliyle kendine has kuralları da olan geminin duvarları acil uyarı levhalarıyla dolu. 300 kişi sadece gemideki 2 nükleer reaktörün bakımından sorumlu. Zaten denizcilerin arasında nükleer teknisyenlerle beraber yüzlerce mühendis, pilot ve aşçıbaşı var. Mutfağından günde 18 bin porsiyon yemek çıkan geminin sağlık departmanı yılda ortalama 10 bin hastalık raporu veriyor, 100 ameliyat yapıyor.
 
Araştırması sırasında, limandan şehre giriş yapan gençleri gören Trefor Moss, "Hepsi biraradayken kolej partisi veren gençler gibi görünüyorlar" diyor. George Washington'daki bu hareketli hayatın 2042'de sona ermesi planlanıyor. Devasa gemiyi baştan aşağı kolaçan eden İngiliz muhabir ise, Çin ve ABD yeni nesil uzay gemilerini çoktan tasarlamaya başlamışken George Washington'ın planlanandan daha kısa sürede müzeye kaldırılacağını söylüyor. Bu arada böylesi gemileri karaya çekmenin maliyeti bile 750 ile 900 milyon dolar arasında değişiyor...
 
İLK TÜRK UÇAK GEMİSİ BUNA BENZEYECEK
 
İspanya'ya ait 2009'da denize indirilen Juan Carlos uçak gemisi, Türkiye'nin üreteciği yerli uçak gemisine en yakın örneklerden biri.
 
Savunma ve saldırı kapasitesi
 
Gemideki hava kuvvetleri sayesinde savunma ve saldırı eylem yarı çapı 1200 km'ye varıyor.
 
İki torpido yüklü Sea King uçağının savunma menzili 200 km.
 
Sea King uçaklarının saldırı menzili 1000 km'ye kadar ulaşabiliyor.
 
Matador uçağı 1100 km'ye kadar saldırı yapabiliyor.
 
Yüklenmiş hava üniteleri
 
Hava harekâtlarında kilit rol oynayan gemide, Sea King ve Matador tipi uçaklarla birlikte Chinook tipi helikopterler bulunuyor.
 
Araçlar için kullanılan garaj da dahil edildiğinde hava filosuna 30 uçak daha ilave edilebilir.
 
Uçuş Pisti
 
Zıplama pisti 12 derece eğimli bir rampayla son buluyor.
 
Güverte
 
239.8 metre uzunluğunda 29.5 metre genişliğinde
 
Juan Carlos
 
Uzunluk 230.8 metre
 
Genişlik 29.5 metre
 
Maksimum hız 21 knot
 
Mürettebat 1443 kişi
 
Teçhizat 4 adet 20 mm'lik top
 
4 adet 12.7 mm'lik mitralyöz
 
Gemiye gelecekte bir füze savunma sistemi kurulabilir.
 
Amfibi harekâtlar
 
Geminin iç bölümünde 46 Leopard tipi tank ve 77 hafif araç da taşınabiliyor.
 
Hız
 
İtiş gücü sistemi sayesinde 21 knot'luk hıza ulaşıyor.
 
Amfibi harekâtlar için kullanılan 70 m uzunluğunda ve 17 m genişliğindeki gemi havuzu.
 
Taşıma kapasitesi:
 
4 çıkarma gemisi
 
4-6 lastik bot
 
1 paletli araç
 
Firma henüz belli değil
 
Başbakan Tayyip Erdoğan başkanlığında geçen perşembe günü toplanan Savunma Sanayi İcra Komitesi, Deniz Kuvvetleri için uçak gemisi üretecek olan Türk firmasının seçimini erteledi.
 
Üç firma yarışıyor
 
Yerli uçak gemisi projesinde Koç Grubu'na ait RMK Marine, Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Cengiz Kaptanoğlu'na ait Desan ile Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin Kalkavan'a ait Sedef Tersanesi yarışıyor.
 
Maliyeti 3 milyar dolar
 
Geminin, 27 amfibi zırhlı hücum aracı, 4 çıkarma aracı, 2 araç ve personel çıkarma aracı, 1 şişirilebilir bot ile birlikte maliyetinin 3 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.
 
Yerli gemiye yerli silah
 
Gemi, top atış kontrol sistemi, 2 yakın savunma sistemi, 3 Aselsan üretimi makineli tüfek platformu ile donatılacak. 90 ila 100 adet tekerlekli ve paletli araç taşıyacak.
 
Süper uçak gemisi yolda
 
ABD'nin yeni nesil süper uçak gemilerinden, uzunluğu 300 metreyi geçen Nimitz sınıfı uçak gemisi Gerald R. Ford'un 2015'te suya indirilmesi ve en az 50 sene görev yapması bekleniyor.
 
Bazen de umut oluyor
 
Asya-Pasifik'in stratejik dengesinde kilit oyuncu rolündeki George Washington, gücün sembolü olduğu gibi kimi zaman insanlığın umudu da olabiliyor. Zira 2011 yılındaki Japonya depreminin ardından bölgeye epey yardım ulaştırdı.
 
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim