Makine Mühendisleri Odası (MMO) Bursa Şubesi Başkanı İbrahim Mart, 10 numara yağın araçlarda yakıt olarak kullanılmasının önüne geçilmesini istedi. Mart, dünyada ve ülkemizde akaryakıt fiyatlarının sürekli artmasının kamyon ve otobüs sürücülerini farklı alternatiflere yönelttiğini belirterek, "Genellikle şehirler arası güzergahlarda yol kenarlarında satılan 10 numara yağlar hem araca, hem çevreye zarar veriyor. Kanuni boşluklardan yararlanarak, 10 numara adı altında baz ve atık yağlardan elde edilen, içine solvent karıştırılan yağlar dizel motorlarda 2007 yılından beri kullanılıyor. 10 numara yağ dizel motorlarda kışın motor yağı, iş makinelerinin hidrolik sisteminde ise hidrolik yağ olarak kullanılıyor. Bunlar 18-20 kiloluk tenekelerde ya da açık olarak her sürücünün temin edebileceği yerlerde satışa sunuluyor. Yurt içinde toplam madeni yağ tüketimi 250-300 bin ton, kayıt altına alınan yağ miktarı ise yılda 30 bin tondur. Bu, ekonomik kaybın büyüklüğünü gözler önüne seriyor" dedi.
Sürücülerinin bu yağı kullanmalarının sebeplerini de açıklayan Başkan Mart, "Motorinde ÖTV 1,46 TL, KDV 0,53 TL iken, 10 numara yağda ÖTV 0,30 TL, KDV ise 0,23 TL'dir. 10 numara yağ yüzünden devletin yıllık dolaylı vergi kaybı 1 milyar TL'yi buluyor" diye konuştu.
Yangına sebep olabilir
Ayrıca dizel motorlarda motorin yerine 10 numara yağ kullanılmasının motora zarar verdiğine dikkat çeken Başkan Mart şunları söyledi: "Dizel motorlarda motorin yerine 10 numara yağ yakılmasıyla enjektörlerde ve yakıt pompasında anormal aşınmalar ve ayarsızlıklar meydana gelir. Piston kafaları-yanma odasında aşırı kurum meydan gelir. Bu kurum miktarı arttıkça soğutma yeterince sağlanamaz, bu durumda yüksek ısı neticesinde motorun etrafında bulunan PVC kaplı kablolar ile motor kaputunun ses ve ısı yalıtımını sağlayan petrol türevi izolasyon maddeleri tutuşur. 10 numara yağ satışı yapan yşerler denetlenmeli, yağ tenekelerinden numuneler alınarak akredite laboratuarlarda tahlil edilmeli. Ticari ve ağır vasıtaların egzoz gazı emisyon ölçümlerinde, yetkili araç muayene istasyonlarının teknik donanımı iyileştirilerek, duman ölçümüne ilave olarak tehlikeli gazların da ölçümüne başlanmalı. 10 numaralı yağ konusundaki kanuni boşluklar giderilmeli."