Ağır ticari araç pazarı da bu büyümeye paralel olarak %30'un üstünde büyüme gösterdi. Yıl sonu hedef 40 binler.
Otomotiv sektörü geçtiğimiz yıla oranla, yılın ilk 6 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla, %50’ye yakın bir büyüme kaydetti. Ağır ticari araç pazarı da bu büyümeye paralel olarak %35’lik bir büyüme gösterdi. Ford Trucks Türkiye Direktörü Serhan Turfan 16 ton ve üzeri ağır kamyon pazarıc konusunda şu değerlendirmeleri yaptı:
“Özellikle seçim öncesi artan kamu alımları ile büyüyen pazarı, devam etmekte olan büyük inşaat projeleri destekledi. Segment bazlı kırılımı inceleyecek olursak, sektörün %60’ını oluşturan çekici segmenti özellikle büyük filoların bu yılki araçlarını yenileme trendiyle %25 büyüdü. Sektörün %23’ünü oluşturan inşaat segmentinde de 3. Köprü, havalimanı ve otoyol projeleri ile birlikte yılın ilk yarısında %36’lık bir büyüme gerçekleşti. Daha çok kamu ve perakende alımların gerçekleştiği, sektörün %17’isini oluşturan yol kamyonu segmentinde ise seçim öncesi artan belediye ve kamu alımlarının desteğiyle %70’lik bir artış görüldü. Yılın ikinci yarısında, kamu alımlarının büyük oranda ilk yarıda tamamlanması sebebiyle kamu alımlarında düşüş yaşanacağı düşünülüyor.”
Euro 6 geçiş
Ağır ticari araç segmenti 2016 yılında Euro6 motor geçecek. Bu da tüm markaların fiyatlarında, emisyonu azaltmak için kullanılan yeni teknolojilerin üretime dahil olması ile birlikte araç maliyetlerinde ve dolayısı ile satış fiyatlarında artışa neden olacak. Turfan bu konuda şunları kaydetti:
“Yılın sonuna doğru bir çok firmanın, düşük maliyetli Euro5 motorlu araç alımlarına yöneleceğini ve bu yönelme ile sektörün yılın son aylarında hareketli geçeceğini ön görüyoruz. Yılın başından beri Euro’nun Türk Lirası’na karşı %5’lik değer artışına rağmen toplam otomotiv sektöründeki büyümenin devam ettiğini gözlemliyoruz. Bu büyümenin paralelinde ağır ticari araç sektöründe de toplamda 40 bin adede yakın bir hacim beklemekteyiz.”
Scania ithalde lider
2015 yılının ağır ticari araç pazarı için hızlı başladığını aktaran Scania Genel Müdürü İlhami Eksin de şunları kaydetti:
“İlk 6 ayda toplam satışlar 17,827 adet ile geçen yılın aynı dönemine göre %30 arttı. Bu artışta özelikle inşaat sektörünün, mega projelerin ve kamyon satışlarının etkisi daha fazla oldu. Geçen yıl aynıdönemde Kamyon satışlarının toplam içindeki payı %35 iken bu yıl %40 a çıktı.
Yine aynı dönemde yerli ithal oranına baktığımızda fazla bir değişiklik göze çarpmıyor : toplam pazarın %71 i yerli, %29 u ithal araç satışlarından oluşuyor.”
Scania’nın geçen yılın aynı dönemine oranla satışlarını %90 artışla 1,555 adete çıkardığını, pazarda en fazla artış kaydeden firma olduğunu vurgulayan Eksin “Pazar payımız geçen yılki %6 seviyesinden yaklaşık %9 a yükseldi. İthal araç satışlarında da geçen yıl 3.sırada yer alan markamız bu yıl 1.liğe yerleşti. Nisan ayında ürün genişletme stratejimiz paralelinde yeni 8x4 kamyon serimizi İstanbul Park taki bir etkinlikle tanıtmıştık. 2015 yılında kamyon satışlarımız, %359 artışla 179 adete yükseldi. Yeni kamyon modellerimizin lansmanları devam edecek. Sırada 8x2 (Kırkayak) segmentine adını veren efsane modelimizin lansmanı var. Bu modelimizi 6x4 modelimiz izleyecek. Bütün bu yeni model girişleri ile 2015 yılında kamyon satışlarını 500 adet ve toplam satışlarımızı da 3,500 adetin üstünde gerçekleştirerek %10 pazar payını hedefliyoruz.” diye konuştu.
İkinci yarı da hızlı olacak
Scania Pazarlama ve İş Geliştirme Müdürü Adnan Yücel de ağır ticaride yerli Pazar liderinin ilk yarıda bir miktar pazar kaybettiğini ifade ederek şunları kaydetti:
“Yılın ikinci yarısında özellikle de Euro 6 geçişi etkisiyle pazarın oldukça hareketli olması bekleniyor. Scania markası olarak, markanın yakalamış olduğu ivmeyi Avrupa pazarında rakiplere üstünlük kuran SCR Euro 6 motoruyla daha da artırarak devam ettireceğine inanıyoruz. Bu yıl sonu pazarın 35-40 bin aralığında oluşmasını bekliyoruz”